×
Share this page

Marcel van Dijk (CED): “Bereid u voor op Artificial Intelligence!”

Kunstmatige Intelligentie of Artificial Intelligence (AI) is op dit moment hét toverwoord in de technologie. Ook in de schadeherstelwereld kunnen we er niet meer omheen; het eerste systeem dat schades automatisch afhandelt is al geïntroduceerd.

CED Connect is een platform voor schadebehandelaars. Op basis van schadekenmerken stelt het systeem volledig automatisch de aansprakelijkheid vast en calculeert het direct het schadebedrag. Met CED Connect wordt waar dat kan, alles in een schadeproces geautomatiseerd. “We staan nog maar aan het begin van wat uiteindelijk mogelijk zal zijn met AI”, denkt Marcel van Dijk, commercieel directeur bij CED. “We zijn nu aan het testen hoe het systeem aan de hand van foto’s kan bepalen of herstel of vervanging nodig is bij enkelzijdige schades. Ook schadeherstellers zullen merken dat systemen straks vertellen wat hersteld mag en kan worden. AI-systemen gaan uiteindelijk de mens verslaan in situationeel denken en zelflerend vermogen.”

Meer digitaliseren
Wat betekent dat dan concreet? Marcel: “Schadeherstelbedrijven zullen snel vertrouwd moeten raken met een wereld waarin systemen en robots de mens gaan verslaan in denk- en leervermogen. Digitaal waar het kan en alleen persoonlijk als het echt moet, dat is het moderne denken. De schadeherstelwereld heeft daarin nog een aanzienlijke inhaalslag te maken. Het valt me op dat er nog veel handelingen – bijvoorbeeld rondom het maken van herstelcalculaties – maar heel beperkt digitaal plaatsvinden. En dat maakt het autoschadeherstel onnodig kostbaar.”

Beter samenwerken
Hoe moeten we dat volgens Marcel aanpakken? “Digitaliseren is in de basis vooral een kwestie van slim gebruikmaken van data en gegevens die al door anderen zijn verzameld en vastgelegd. Of die vanuit openbare databronnen voorhanden zijn. Verzekeraars, schade-experts en schadeherstellers leggen los van elkaar veel overeenkomstige datagegevens vast. Denk aan foto’s die verzekerden zelf kunnen maken en schadekenmerken en calculaties die al eerder zijn gemaakt. Dat maakt schadeprocessen onnodig duur, lang en foutgevoelig. Werk dus beter samen! En ga daarnaast gewoon eens experimenteren en kennismaken met moderne technologieën, zoals AI. Dat is helemaal niet ingewikkeld en daar kun je vandaag nog mee aan de slag. Er staan genoeg technische bedrijven en start-ups klaar die graag meedenken over innovatieve systemen die het werk van schadeherstellers kunnen vergemakkelijken. Juist hierin kan de FOCWA een belangrijke rol in spelen.”

‘Schadeveiling’
Hoe ziet de toekomst eruit, met het vooruitzicht op een wereld vol superslimme computers? Marcel: “Vakmensen worden niet overbodig, maar zijn straks nodig om die computers aan te sturen. Zodat die optimaal kunnen worden ingezet. Op de lange termijn verwacht ik dat de technologie gaat bepalen wat aan een auto moet gebeuren en tegen welke kosten.” Hebben schadeherstellers dan straks helemaal niets meer te vertellen? Marcel denkt van wel. “Ik stel me voor dat we naar een soort veilingplatform gaan, waarbij schadeherstellers op basis van hun capaciteit bepalen of zij een auto tegen een bepaald bedrag willen herstellen. De consument doet dan geen zaken meer met de schadehersteller, maar met het veilingplatform. Zo ver zijn we echt nog niet, maar de ontwikkelingen gaan sneller dan je denkt…”

CED gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek aan onze website voor u nog gemakkelijker en persoonlijker te maken. Ook gebruiken we cookies voor analyse- en marketingdoeleinden. In deze cookies wordt informatie over u en uw websitebezoek opgeslagen door CED en door derden. We respecteren daarbij uw privacy, zoals omgeschreven in ons privacy statement. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Bekijk hier ons Privacy Statement of sluit deze melding