×

Schadeafhandeling bij een plofkraak op een geldautomaat: de expert brengt rust op een explosief werkterrein

Een dak dat compleet gelift wordt, ruitschade tot in de wijde omtrek, draagmuren die op instorten staan en angst bij omwonenden: het zijn veel voorkomende gevolgen van plofkraken op geldautomaten. Plofkraken worden steeds extremer en richten dus meer schade aan. Dat maakt ook dat er vaak meerdere belangen spelen. EMN expert Erwin van Rijn vertelt aan de hand van twee recente plofkraken hoe hij succes weet te boeken op dit – letterlijk – explosieve werkterrein.

Veel betrokken partijen
In september van dit jaar hadden criminelen het gemunt op een geldautomaat in een Utrechts winkelcentrum. Met dynamiet brachten zij de geldautomaat in de vroege ochtend tot ontploffing. De daders vertrokken met een onbekende buit, een enorme ravage achterlatend. Erwin van Rijn: “De knal moet flink geweest zijn. De drukgolf die ontstaan is had behalve de geldautomaat zelf ook de aangrenzende panden helemaal beschadigd. De scheidende wanden lagen om en het dak stond op instorten. Stichting Salvage was snel in actie gekomen om verdere schade te beperken, door het gebouw dicht te timmeren en te stutten en door het dak waterdicht te maken. Omdat er schade was aan meerdere panden, krijg je automatisch te maken met veel betrokken partijen, zoals de vastgoedbeheerder, de huurders van de aangrenzende panden, de VVE, de bank – en hun experts en contra-experts.”

Van tegenstelling naar vertrouwen
“Met al die betrokkenen moet je de schade inventariseren en de kosten verdelen. Maar: welke muur is van wie? Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud? Wie draait op voor de kosten? Dat is vaak een grijs gebied en kan daardoor ook voor het nodige uitzoekwerk zorgen. Zeker als je alleen een taxatierapport hebt van 2 kantjes. Je kunt focussen op de tegenstellingen en alleen naar je eigen belang kijken. Maar uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde belang: de schade van de plofkraak zo snel en zo goed mogelijk oplossen zodat de getroffen winkels snel en veilig weer open kunnen. Hoe vlot zo’n proces verloopt, heeft alles te maken met vertrouwen.”

Neuzen dezelfde kant op
“In deze Utrechtse roofzaak hebben we dat vertrouwen in elkaar weten te bewerkstelligen. Dat doe je door het juiste verwachtingspatroon te scheppen en de verwachtingen waar te maken. Als je de neuzen dezelfde kant op weet te krijgen, dan komt de vaart erin. Zo besloten we om één aannemer in te schakelen voor alle werkzaamheden. Dat werkt namelijk het meest efficiënt. De opsplitsing van de kosten verliep vervolgens ook in alle redelijkheid. Door de belangen goed in te schatten, overzicht te bieden, empathie te tonen en de juiste kennis in te brengen, kun je zo’n proces in goede banen leiden. Daarmee voorkom je lange discussies en de tussenkomst van contra-experts. Zo bespaar je veel frustratie, tijd en geld voor alle betrokkenen.”

Rust brengen na de schrik
“Ingewikkelder was het bij de plofkraak op een geldautomaat in Spijkenisse, in oktober. Die geldautomaat was gevestigd in een complex waar ook appartementen in gevestigd zijn. Door het gebruik van zwaardere explosieven was de klap hier nog krachtiger dan in Utrecht. Dan zit de schrik er goed in bij bewoners, die hun woning hebben voelen trillen. De veiligheid van deze mensen en het omgaan met hun angst hebben dan op zo’n moment prioriteit. De bewoners wilden die automaat niet meer terug, terwijl de verhuurder van de ruimte zijn klant, de bank, graag wilde behouden. Empathie en oog voor ieders belangen en emoties zijn dan nog belangrijker om het vertrouwen te winnen en de basis te leggen voor een goede afhandeling van de schade. Dan zie je dat onze ervaring met plofkraken op geldautomaten van waarde is, want ook hier is EMN er goed in geslaagd om de partijen bij elkaar te brengen en de zaak in alle rust tot een goed einde te brengen. En daar heeft iedereen baat bij.”

CED gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek aan onze website voor u nog gemakkelijker en persoonlijker te maken. Ook gebruiken we cookies voor analyse- en marketingdoeleinden. In deze cookies wordt informatie over u en uw websitebezoek opgeslagen door CED en door derden. We respecteren daarbij uw privacy, zoals omgeschreven in ons privacy statement. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Bekijk hier ons Privacy Statement of sluit deze melding